Blogi

Palohälytys todisti: Pahin skenaario lennonjohdossa todellinen19.10.2013 11:27

 

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:tä saamani viesti 18.10.2013:

"Tiistaina 15.10 iltapäivällä Suomen Aluelennonjohdossa tapahtui lentoliikenteen kannalta pahin mahdollinen skenaario, josta Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY ry) ja Pro Aitovuori on jo pitkään varoitellut. Koko Tampereeen Aitovuoren lennonvarmistuskeskus jouduttiin evakuoimaan palohälytyksen vuoksi. Hälytys todettiin palokunnan saapumisen jälkeen aiheettomaksi, mutta lentoliikenteen kannalta on aivan sama, onko hälytys aiheellinen vai aiheeton. 

Lennonjohto toimi siten, että ennen poistumistaan rakennuksesta se luovutti Helsinkiin suuntautuvan liikenteen normaalia kauempaa Helsinki-Vantaan lennonjohdon vastuulle ja muualle suuntautuvat lennot myöskin etuajassa ko. yksiköille. Suomen yli lentävä liikenne, joka on normaalisti yksinomaan Aluelennonjohdon vastuulla, luovutettiin myös Helsingin lennonjohdolle, joka hoiti liikenteen Suomen rajalle asti.

Mikäli Aluelennonjohto ja Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohto olisivat sijainneet samassa rakennuksessa, olisi tuloksena ollut täydellinen sekasorto ilmaliikenteessä, koska molemmat yksiköt olisi jouduttu evakuoimaan.

Jos vastaava palohälytys nykytilanteessa olisi tapahtunut Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohdossa, se olisi voinut luovuttaa vastuullaan olevat koneet aluelennonjohdolle, joka olisi johtanut ne turvallisesti varakentille.

Finavian päätöstä siirtää aluelennonjohto Tampereelta Helsinki-Vantaalle perustellaan taloudellisilla syillä, mutta avoin keskustelu siirron turvallisuusvaikutuksista on SLJY:n mielestä jäänyt puuttelliseksi. Edellä kuvatut tilanteet asettavat Finavian johdon vakuuttelut siirron turvallisuudesta kyseenalaisiksi."

Ote eduskuntapuheestani 19.9.2013: 

"Samaan aikaan kuitenkin Finavia on suunnittelemassa aluelennonjohdon siirtämistä Tampereelta Helsinki-Vantaalle, ja lennonjohtajien mukaan tämä on merkittävä riski. Poikkeustilanteessa kukaan ei ota vastuuta ilmassa olevista lentokoneista, jos Vantaalla lennonjohdossa sattuu jotakin poikkeuksellista."


Kirjoitusta on viimeksi muokattu: 19.10.2013 15:28

Kirjoituksessa on 11 kommenttia

Eino (19.10.2013 13:17)
Hyvä Pauli! Täyttä asiaa, lentoturvallisuudella ei auta leikkiä, luulisi pikku hiljaa ymmärrettävän jo Finaviassakin.
Aito Wuori (19.10.2013 13:24)
Hyvä Pauli, kiitos, että otat rohkeasti kantaa Suomen kansalaisten turvallisuuden puolesta. Asia on juuri näin. Turvalisuus on paljon muuta kuin yhteyksien tuplaamista. Noilla selityksillä Finavia osoittaa olevansa aika kaukana nykykäsityksestä turvallisuudesta. Hienoja power point-esityksiä voi tehdä. Se ei paranna yhtä valtion turvallisuuskriittisintä yksikköä koskevaa uhkakuvaa. Lennonjohdot ovat maailman laajuisesti erittäin herkkiä ja kiinnostavia kohteita nykymallisessa häiriön tuottamisessa. Suomessa ei ole ollut vuosiin edes väistöpaikkaa aluelennonjohdolle, eikä muuten ole vieläkään, vaikka Finavian johtaja on moista julkisesti esitellyt, miksi Finavia saa toimia näin? Koko pakkosiirtoprojekti on hutiloiden ja hosuen johdettu, josta johtuu henkilöstön pahoinvointi ja sitoutumattomuus koko hankkeeseen, tässä ei ole järjen hiventäkään. Voiko yrityksellä olla tyytväisiä asiakkaita, jos henkilöstö on tyytymätöntä? Tätä koko projektia johtaa samat henkilöt, jotka ovat epäonnistuneet raskaasti mm. sääsutomaatiossa, WIN-AT, vdf, Suomen Briefing ja Sky How-projekteissa. Sama laulu, paljon irtisanomisia ja lopputulos miljoonia tappiolla. Annetaanko heidän yrittää vielä kerran, mielestäni nyt valtion ja Finavian intressit ovat jo niin kaukana toisistaan, että "intervention" tarvitaan. Tässä on kyse ihmishengistä.
jukka kankaanrinta (19.10.2013 14:47)
Täyttä asiaa,hyvä kirjoitus.Näinhän se todellakin menee,mut ei sitä tunnu noi Fuckavian "asiantutijat" tietävän.Luulevat aina tietävänsä kaiken ,mutta todellisuudesta niillä ei oo mistään kuvan palastakaan.
Pauliina Nissinen (19.10.2013 15:54)
Hienoa, että kommentoit tärkeää asiaa. Turvallisuuden kannalta on täysin selvää, että näiden kahden yksikön sijoittaminen fyysisesti samoihin tiloihin lisää haavoittuvuutta. Tiedätkö, onko Finavian hallituksessa yhtäkään ilmailun ammattilaista?
Asiantuntijako? (19.10.2013 16:36)
Näyttäisihän siellä hallituksessa olevan aluelennonjohtajakin...joten mitäs valitatte kun oma edustaja on päätöksen tehnyt. Ja eikös tuon Sky How projektin kuulemma tyrinyt ihan muut kuin nykyiset johtajat. Taisivat ne kaikki karata ulkomaille häpeämään jo hetki sitten :-)
Pilotti itsekin (19.10.2013 16:58)
Erittäin hienoa, että tämän ilmailun monopolifirman touhuihin on alettu kiinnittämään huomiota. Jo vuosia finavian politiikka on pyörinyt voiton tekemisen ympärillä ja se on unohtanut perustehtävänsä täysin.
Pilotti itsekin (19.10.2013 17:01)
Finavia on vastannut Turun Sanomien kautta Kiurulle.
Valitettavasti vastaus osoittaa juurikin ginavian substanssiosaamisen puutteen: väistötiloja ei miehitetä sekunneissa, ei edes varmaan kymmenissä minuuteissa. Jos sekä helsinki vantaan lennonjohto, että aluelennonjohto MOLEMMAT joutuvat lopettamaan toimintansa on absurdia ajatella, että toiminta jatkuisi heti väistöpaikassa. Juuri tämän takia yhteiskunnallisesti kriittiset yksiköt pitää olla eri tiloissa. Vaikka se maksaisikin.
Miten on mahdollista, että Finavian valehtelun kulttuurin annetaan jatkua edelleen???
Turva (19.10.2013 18:50)
SLJY:n turvaryhmän tiedote:

TIEDOTE 19.10.2013 klo 1845 Lennonjohdon poikkeustilanteet

Tänään mediassa on käsitelty Suomen aluelennonjohdossa tiistaina 15.10. sattunutta palohälytystä.

SLJY:n turvaryhmä haluaa tarkentaa Finavian kommentteja väistötiloista. Nopeassa tilanteessa, kuten esimerkiksi tiistainen palohälytys Suomen aluelennonjohdossa Tampereella oli, ei väistötilojen sijainnilla ole merkitystä.

Ratkaisevaa turvallisuuden kannalta on se, miten lentoliikennettä pystytään hoitamaan välittömästi poikkeustilanteen syntymisen jälkeisinä sekunteina ja minuutteina. Nykyisessä lennonjohtojen hajasijoitusmallissa lentojen johtaminen pystytään poikkeustilanteissa sekunneissa siirtämään toisen yksikön vastuulle. Mikäli sekä aluelennonjohto, että Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohto sijaitsevat samoissa tiloissa, ei tällaista mahdollisuutta ole. Kahden Suomen päälennonjohtoyksikön keskittäminen samoihin tiloihin kasvattaa riskiä poikkeustilanteissa merkittävästi.


Kuvaus 15.10. tapahtumista Suomena aluelennonjohdossa

Tiistaina 15.10 iltapäivällä Suomen aluelennonjohdossa tapahtui lentoliikenteen kannalta pahin mahdollinen skenaario, josta Suomen Lennonjohtajien Yhdistys (SLJY ry) ja Pro Aitovuori on jo pitkään varoitellut. Koko Tampereeen Aitovuoren lennonvarmistuskeskus jouduttiin evakuoimaan palohälytyksen vuoksi. Hälytys todettiin palokunnan saapumisen jälkeen aiheettomaksi, mutta lentoliikenteen kannalta on aivan sama, onko hälytys aiheellinen vai aiheeton.
Lennonjohto toimi siten, että ennen poistumistaan rakennuksesta se luovutti Helsinkiin suuntautuvan liikenteen normaalia kauempaa Helsinki-Vantaan lennonjohdon vastuulle ja muualle suuntautuvat lennot myöskin etuajassa ko. yksiköille. Suomen yli lentävä liikenne, joka on normaalisti yksinomaan Aluelennonjohdon vastuulla, luovutettiin myös Helsingin lennonjohdolle, joka hoiti liikenteen Suomen rajalle asti.
Mikäli aluelennonjohto ja Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohto olisivat sijainneet samassa rakennuksessa, olisi tuloksena ollut täydellinen sekasorto ilmaliikenteessä, koska molemmat yksiköt olisi jouduttu evakuoimaan.
Jos vastaava palohälytys nykytilanteessa olisi tapahtunut Helsinki-Vantaan lähestymislennonjohdossa, se olisi voinut luovuttaa vastuullaan olevat koneet aluelennonjohdolle, joka olisi johtanut ne turvallisesti varakentille.
Finavian päätöstä siirtää aluelennonjohto Tampereelta Helsinki-Vantaalle perustellaan taloudellisilla syillä, mutta avoin keskustelu siirron turvallisuusvaikutuksista on SLJY:n mielestä jäänyt puuttelliseksi. Edellä kuvatut tilanteet asettavat Finavian johdon vakuuttelut siirron turvallisuudesta kyseenalaisiksi.


Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry:n turvaryhmän tarkoituksena on edistää ilmaliikenteen turvallisuutta ja joustavuutta sekä edustaa suomalaisia lennonjohtajia lentoturvallisuuteen liittyvissä asioissa niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. SLJY ry on lennonjohtajien kansainvälisen kattojärjestön, IFATCA: n (International Federation of Air Traffic Controllers' Associations) perustajajäsen.

Lisätietoja:
Turvavastaava Ville Sepponen, puh. 050 345 0877, ville.sepponen@sljy.org

Turvaryhmä
SUOMEN LENNONJOHTAJIEN YHDISTYS RY
Heikki (22.10.2013 14:54)
Kokoomus ja Pauli Kiuru lennonjohtajien käsikassarana. Ymmärrän paremmin, että Perussuomalaiset ajavat duunarin asemaa http://uutiset.perussuomalaiset.fi/lennonjohdon-siirto-saattaa-vaarantaa-lentoturvallisuuden/ vaikka hekin ovat ihan tässä asiassa väärässä.
Mihin aluelennonjohto olisi siirtynyt tiistaina Tampereella 15.10? No pihalle! Mihin seuraavaksi? Aitovuoren luolaanko vai Pirkkalan lentoasemalle?
Jos rakennus olisi palanut, olisi seuraava siirto ollut Vantaa.
Mihin siirrytään, jos Vantaalla olevassa lennonjohdossa palaa? Kymmeniä metrejä kallion sisälle, luolan tiloihin - Vantaalla! Kummasta toimipisteestä siirto väistötiloihin käy nopeammin - jos pahin skenaario toteutuu?
Jos sähkönsyötöt ja yhteydet on tuplattu/triplattu ja kallio ei syty tuleen, luola on turvallinen paikka aluelennonjohdonkin lennonjohtajille.
Toimipisteiden yhdistämistä vastustavat lennonjohtajat, kuten myös Kiuru ovat täysin väärillä jäljillä pahimman skenaarionsa kanssa.
Lennonjohtaja (29.10.2013 15:44)
Heikki varmaan menee palavan toimistorakennus alle luolaan, kun pomo käskee. Minä en mene, minua odottaa kotona vaimo ja kaksi pientä lasta.
RSS