MIELIPIDE: Viranomaisten on neuvottava ja autettava (Aamulehti 13.10.2025)


Kansalaisilla oikeus tulla kuulluksi ja kohdelluksi oikein

Moni kansalainen on kokenut elämänsä varrella tilanteita, joissa on syntynyt epäilys omien tai läheisten asioiden huonosta tai jopa laittomasta viranomaismenettelystä. Asiasta kannattaa ensin keskustella kyseisen virkamiehen tai hänen esihenkilönsä kanssa. Yleensä rakentava lähestymistapa auttaa väärinymmärrysten korjaamisessa. Valtaosa virkamiehistä on sisäistänyt palvelutehtävänsä tehden parhaansa.

Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava lakia. Kansalaisen oikeuksia ei voi mitätöidä tai toisaalta antaa etuoikeuksia ilman laillisia perusteita. Asiakkaan kannalta epämiellyttävä päätös voi myös olla laillinen.

Jos päätöstä perusteluineen ja valitusosoitteineen ei ole annettu kirjallisena, kirjallisen päätöksen saa pyynnöstä. Kirjallisen päätöksen vaatiminen saa viranomaisen arvioimaan päätöstään uudelleen.

Hallintolain mukaan viranomaisen on annettava maksutonta neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin. Jos asia ei kuulu viranomaisen toimivaltaan, on asiakas opastettava oikeaan osoitteeseen. Viranomaisen on myös käytettävä asiallista ja ymmärrettävää suomen tai ruotsin kieltä.

Aina asiat eivät kuitenkaan keskustelemalla paranne, kohtelu on töykeää tai viranomaiseen ei saada yhteyttä lainkaan.

Saamastaan kirjallisesta päätöksestä kansalainen voi hakea oikaisua. Sosiaalihuollon menettelyistä voi tehdä kirjallisen muistutuksen esimerkiksi hyvinvointialueelle. Viranomaisen lainvastaisesta menettelystä tai velvollisuuden täyttämättä jättämisestä voi tehdä myös hallintokantelun valvovalle viranomaiselle, kuten aluehallintovirastolle tai Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralle.

Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava neuvovat, miten voit toimia omassa asiassasi.

Oikeusasiamiehelle voi tehdä kantelun maksutta

Kantelu oikeusasiamiehelle on myös käytettävissä oleva maksuton keino. Oikeusasiamies valvoo, että viranomaiset sekä virkamiehet noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa. Oikeusasiamiehen tehtävä on siis valvoa perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumista.

Oikeusasiamiehelle voi kannella jokainen, joka katsoo valvottavan tehtäväänsä hoitaessaan menetelleen lainvastaisesti tai jättäneen täyttämättä velvollisuutensa.

Se voi tarkoittaa esimerkiksi toimivallan ylitystä, harkintavallan väärinkäyttöä, tahallista viivyttelyä, päätöksen puutteellista perustelua, neuvonnan puutetta tai epäasianmukaista käyttäytymistä.

Kantelu on tehtävä kirjallisesti, ja sen jättäminen sekä tutkinta on maksutonta. Kantelun voi tehdä valtakirjalla myös toisen puolesta.

Oikeusasiamiehellä on oikeus määrätä syyte nostettavaksi, saattaa asia kurinpitomenettelyyn sekä antaa valvottavalle huomautus vastaisuuden varalle. Oikeusasiamies ei muuta yksittäistä päätöstä.

Apulaisoikeusasiamies antoi vuonna 2024 huomautuksen Pirkanmaan hyvinvointialueelle iäkkäiden ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämisestä. Hoitoon on päästävä alle kolmessa kuukaudessa ilman tarpeetonta viivytystä.

Tarkempia ohjeita kantelun tekemisestä löytyy osoitteesta oikeusasiamies.fi. Kantelun voi tehdä sähköisesti tai postitse.

Eduskunnan päätöksistä ei voi valittaa. Mielipiteensä voi kuitenkin ilmaista välillisesti vaaleissa. Noin kolmannes jättää tämän mahdollisuuden käyttämättä.

Pauli Kiuru
Kirjoittaja on pirkanmaalainen kansanedustaja (kok.)