Aamulehti 9.4.2015

Onko kriisi otettu huomioon?

Finavia Oyj harkitsee aluelennonjohdon Tampereen yksikön lakkauttamista ja on keskittämässä Suomen alueellista lennonvarmistusta Helsinki-Vantaan lentokentälle, joka sijaitsee alle viiden minuutin lentomatkan päässä Suomenlahden kansainvälisestä merialueesta.

Euroopan poliittinen tilanne on kiristynyt Ukrainan kriisin myötä. Venäjän sotilaallinen aktiivisuus on lisääntynyt voimakkaasti Venäjän luoteis- ja pohjoisosissa. Venäjän huoltolennot Kaliningradiin Suomenlahden kansainvälisen vesialueen kautta ovat lisääntyneet merkittävästi.

Alueellisen lennonvarmistuksen sijaitessa Vantaalla häiriö- tai kriisitilanne katkaisisi päälentoaseman liikenteen lisäksi koko Suomen lentoliikenteen. Ylilentoliikenne lamaantuisi ja yhteydet muualle Suomeen katkeaisivat. Myös Helsinki-Vantaan lennonjohdon väistöpaikka on sijoitettu luolatiloihin lennonvarmistusrakennuksen alle.

Siirtohanke pakottaa kysymään miten lennonvarmistus turvataan kriisitilanteessa? Onko turvallista, että väistöpaikka sijaitsee lennonvarmistustilojen yhteydessä ja onko täältä mahdollista toimia myös tulipalon, terroristisen teon tai sotilaallisen painostuksen aikana?

Näitä kysymyksiä olen pyrkinyt selvittämään asiasta vastaavalta ministeriltä. Vastauksista on jäänyt vahva epäilys hankkeen perusteluista. Epäselvää on, miten esimerkiksi turvallisuuspoliittisen tilanteen muutos on huomioitu siirtohankkeessa?


Pauli Kiuru
Kansanedustaja (kok)