MINISTERI SAARIKON VASTAUS: Tulli käynnistää pikaisesti selvityksen

10.2.2022


Ministeri Saarikko vastasi kirjalliseen kysymykseeni Tullin toiminnasta. Vastaus päättyy:

”Tulli myös käynnistää pikaisesti selvityksen siitä, miten syntynyt hakemusruuhka saadaan mahdollisimman nopeasti purettua sekä oikaisutoiminnan käsittelyajat palautettua säännösten mukaisiksi. Valtiovarainministeriö ottaa Tullin selvityksen huomioon Tullin tulosohjauksessa.”

 Ongelma siis myönnetään ja se pyritään korjaamaan. Kysymys oli aiheellinen.

///

Koko vastaus:

Vastaus kirjalliseen kysymykseen KKV 753/2021 vp

Vastaus kirjalliseen kysymykseen Tullin velvollisuudesta noudattaa laissa säädettyjä käsittelyaikoja


Eduskunnan puhemiehelle


Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Arvoisa puhemies, olette toi-mittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Pauli Kiurun /kok ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 753/2021 vp:

  • Koska Tulli ryhtyy jälleen noudattamaan laissa säädettyjä määräaikoja,
  • onko hyväksyttävää, että Tulli tiedotteella kertoo yksipuolisesti lain noudattamatta jättämisestä,
  • onko Tulli ilmoittanut kaikille hakijoille määräajan pidentämisen perusteet sekä uuden määräajan ja
  • miten Tulli on tiedottanut hakijoita tilanteissa, joissa lakiin kirjattu 30 päivän määräajan pidentäminen ei ole riittänyt?


    Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

    Unionin tullikoodeksin (EU) 952/2013 22 artiklan 3 kohdan mukaan toimivaltaisen tulliviranomaisen on tehtävä tullilainsäädännön soveltamisesta päätös ja annettava se tiedoksi hakijalle viipymättä ja viimeistään 120 päivän kuluessa hakemuksen hyväksymispäivästä, jollei toisin säädetä.

    Jos tulliviranomainen ei pysty noudattamaan päätöksenteolle asetettua määräaikaa, sen on ilmoitettava asiasta hakijalle ennen kyseisen määräajan päättymistä ja ilmoitettava määräajan pidentämisen perusteet sekä uusi määräaika, jonka se katsoo tarvitsevansa päätöksen tekemiseen. Jollei toisin säädetä, uusi määräaika on enintään 30 päivää.

    Vuonna 2021 Tullin uuteen tullausjärjestelmään kirjattiin vireille yhteensä 8 695 muutoshake-musta, joista joulukuun lopussa oli keskeneräisiä 5 194 kpl. Näistä keskeneräisistä hakemuksista 1 235 kpl oli joulukuun lopussa ollut vireillä yli 120 päivää. Lisäksi Tullin vanhaan kirjaamisjär-jestelmään kirjattiin vuonna 2021 vireille yli 7 000 muutoshakemusta. Vanhan kirjaamisjärjestel-män hakemuksista ensimmäisen puolen vuoden aikana 120 päivän käsittelyaika ylittyi noin 15 prosentin osalta ja loppuvuonna noin 40 prosentin osalta. Vuonna 2020 muutoshakemuksia kirjattiin vireille yhteensä yli 14 800 eli lähes tuhat vähemmän kuin vuonna 2021. Vuonna 2020 120 päivän käsittelyaika ylittyi noin 16 prosentin osalta.

    Osana laajempaa Tullin tietojärjestelmäuudistusta, Tullin uusi tullaus- ja muutosjärjestelmä (UTU), otettiin muutosverotuksen osalta uusi palvelu käyttöön 19.4.2021. Siirtyminen uuteen järjestelmään aiheutti, että muutosverotusilmoitukset, jotka oli tehty ennen 19.4.2021 jouduttiin oikaisemaan manuaalisesti ja suorakorjaamaan vanhaan reskontrajärjestelmään. Kyseinen manuaalinen oikaisuprosessi on erittäin työläs ja hidas, joten yhden hakemuksen käsittelyyn meni noin kolminkertainen aika verrattuna järjestelmässä tehtävään oikaisupäätökseen.

    Tullin uuden reskontran käyttöönotto puolestaan viivästyi erityisesti EU-lainsäädännöstä Tullin tietojärjestelmiin ja prosesseihin vaikuttaneiden uusien vaatimusten vuoksi, mikä taas viivästytti oikaisuihin liittyvien palautusten käsittelyä. Merkittävää tietojärjestelmätyötä aiheutti erityisesti heinäkuun 2021 alusta voimaan tullut arvonlisäveron pienimmän kannettavan määrän poistuminen, jota varten Tullissa tehtiin massiivisia tietojärjestelmiin ja prosesseihin liittyviä muutos- ja
    varmistustoimia, jotta voitiin taata se, että tietojärjestelmät ja henkilöstö kykenisivät selviytymään miljoonien uusien vuosittaisten, pääasiassa yksityishenkilöiden tilaamien postilähetysten tulliselvityksestä. Viivästysten vuoksi oikaisuihin liittyviä palautuspäätöksiä oli mahdollista käsitellä uudessa reskontrassa vasta lokakuusta 2021 eteenpäin. Tämä tarkoitti sitä, että 19.4.2021 jälkeen annettuihin tulliilmoituksiin kohdistuvien oikaisuhakemusten käsittely viivästyi vastaavasti.

    Samaan aikaan oikaisuhakemusten määrä on kasvanut huomattavasti. Mainittu EU-laajuinen arvonlisäverolainsäädännön
    uudistus lisäsi huomattavasti yksityishenkilöille saapuvista lähetyksistä annettavien tulli-ilmoitusten sekä vastaavasti myös näitä tullauksia koskevien palautushakemusten määrää. Jo vuoden 2021 alusta voimaan tullut Yhdistyneen kuningaskunnan ero Euroopanunionista oli lisännyt käsiteltävien tuontitulliilmoitusten vuosittaista määrää n. 200 000:lla, joka heijastuu luonnollisesti myös oikaisuhakemusten määrään. Tullilla ei ole ollut mahdollisuutta lisätä käytettävissä olevia henkilöstöresursseja oikaisutoimeen siten, että ne olisivat laskennallisesti kasvaneet samassa suhteessa kuin oikaisuhakemusten määrä, vaikka myös oikaisutoimen valmiuksia varautua uudistusten seurauksiin henkilöstöresursseja lisäämällä nostettiin.

    Oikaisuhakemusten keskimääräinen käsittelyaika on lisäksi pidentynyt sen vuoksi, että puutteellisten
    oikaisuhakemusten jättäminen on lisääntynyt ja lisäselvitysten saaminen asian loppuun saattamiseksi pidentää käsittelyaikoja. Ongelma ei koske vain uusia henkilöasiakkaita, vaan samanlaisia puutteita on havaittu myös kokeneiden yritysasiakkaiden sekä huolintaliikkeiden hakemuksissa.

    Vuonna 2021 Tullin oikaisutoimessa tapahtui useita henkilöstömuutoksia, jotka vaikuttivat hetkellisesti oikaisun käytettävissä oleviin resursseihin. Tullilainsäädännön hyvä hallinta ja erityisesti juridinen osaaminen EU tullilainsäädännön soveltamisalueella edellyttää jopa vuosien harjaannusta ja työskentelyä Tullissa tullilainsäädännön parissa, ennen kuin uusi työntekijä pystyy samanlaisiin suorituksiin kuin esimerkiksi eläkkeelle jäänyt kollegansa. Samalla uusien henkilöiden
    perehdyttäminen sitoo kokeneempaa henkilöstöä. Vuonna 2020–2021 oikaisutoimessa oli tehtävänä myös virheellisistä valuutan muuntokursseista johtuneita oikaisuja, mitä varten oli varattu erilliset henkilöstöresurssit, mutta joka kuitenkin työllisti osittain myös oikaisun vakituista henkilöstöä. Valuutan muuntokursseihin perustuen oikaistiin yli 91 000 tullauspäätöstä.

    Ennen tietojärjestelmäuudistuksesta johtuvaa hakemusruuhkaa Tulli ilmoitti kirjallisesti kaikille asiakkaille 120 päivän käsittelyajan ylittymisestä hakemuksen vireille tulotavasta riippuen jokosähköpostitse tai kirjeitse. Käsittelytilanteesta johtuen Tullin oikaisutoimi ei valitettavasti ole pystynyt tiedottamaan kaikille asiakkaille hakemuskohtaisesti käsittelyajan pidentämisestä silloin, kun hakemusta ei ole ehditty ottaa käsittelyyn 120 päivän määräajassa. Tilanteen huonontuessa
    ja todettuaan, että oikaisutoimi ei pysty kaikissa tapauksissa noudattamaan edes pidennettyä 120 + 30 päivän käsittelyaikaa, Tullin oikaisutoimi päätti luopua erillisten ilmoitusten lähettämisestä ja käyttää henkilöstön työajan ennemmin hakemusten käsittelyyn. Tuolloin katsottiin, että kaikille asiakkaille kohdistettu tiedote Tullin nettisivuilla oli tehokkain keino asian tiedottamiseen.

    Erillisten hakemuskohtaisten ilmoitusten sijaan Tulli julkaisi 21.4.2021 verkkosivuillaan käsittelyaikoja koskevan tiedotteen, jota on päivitetty usean kertaan tilanteen muuttuessa. Viimeisimpään, joulukuussa julkaistuun asiakastiedotteeseen on myös päivitetty arvioitu pisin mahdollinen käsittelyaika. Tullin oikaisutoimi katsoi, että erillisten hakemuskohtaisten ilmoitusten puuttuessa, käsittelytilanteesta tiedottaminen edes verkkosivuilla, on hyvän hallintotavan mukaista ja edistää
    viranomaisen avoimuutta. Tulli on vastannut kaikkiin käsittelyaikoja koskeviin asiakastiedusteluihin ja ilmoittanut hakemuksen arvioidusta käsittelyajasta sekä liittänyt vastaukseen linkin Tullin nettisivuilla olevaan tiedotteeseen. Tilanteesta huolimatta Tullin oikaisutoimi on pyrkinyt noudattamaan hyvän hallinnon periaatteita.

    Syyskuussa 2022 Tullin tavoitteena on ottaa käyttöön sähköinen oikaisuhakemuslomake, joka ohjaa asiakkaita hakemuksen oikeansisältöisessä täyttämisessä. Sitä ennen Tullin on tarkoitus julkaista yksityishenkilöille suunnattu selkeämpi oikaisuhakemuslomake, joka niin ikään ohjaa paremmin hakemuksen laatimisessa. Edellä mainittujen toimenpiteiden toivotaan vähentävän puutteellisten hakemusten vireille tuloa sekä lisäselvityksen pyytämistarvetta. Tulli on myös päivittänyt verkkosivuilla julkaistavia muutoksenhakuohjeita vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita ja kysymyksiä. Tullin oikaisutoimi on myös päivittänyt sisäisiä ohjeita nopeuttaakseen hakemusten käsittelyprosessia. Tavoitteena on purkaa hakemusruuhka vuoden 2022 loppuun mennessä, jolloin olisi mahdollista palata normaaleihin unionin tullikoodeksin edellyttämiin käsittelyaikoihin. Tulli ei niukoilla resursseillaan ole pystynyt oikaisutoimen riittäviä resursseja turvaamaan.

Tulli myös käynnistää pikaisesti selvityksen siitä, miten syntynyt hakemusruuhka saadaan mahdollisimman
nopeasti purettua sekä oikaisutoiminnan käsittelyajat palautettua säännösten mukaisiksi.
Valtiovarainministeriö ottaa Tullin selvityksen huomioon Tullin tulosohjauksessa.

Helsinki 9.2.2022

Valtiovarainministeri Annika Saarikko


Kuva: Birgitta Myllymäki