TIEDOTE: Kiuru esittää huligaaneille porttikieltoa urheilutapahtumiin

11.1.2023

Tiedote 11.1.2023
Julkaisuvapaa heti

Kokoomuksen Kiuru: Huligaaneille porttikielto urheilutapahtumiin

Kokoomuksen kansanedustaja Pauli Kiuru esittää mahdollisuutta antaa huligaaneille porttikielto jalkapallo-otteluihin ja muihin urheilutapahtumiin. Kiuru jättää asiasta kirjallisen kysymyksen hallituksen vastattavaksi.

”Viime vuosina huliganismi on lisääntynyt urheilutapahtumissa. Ilmiö on yleistynyt Euroopassa erityisesti jalkapallossa. Valitettavasti kielteiset toimintamallit leviävät pienellä viiveellä myös Suomeen. Rakentavassa hengessä laadittuun kysymykseen toivotaan runsaasti kansanedustajien allekirjoituksia yli puoluerajojen. Toivon kysymyksen ja vastauksen auttavan oikean hallitusohjelmakirjauksen löytämisessä”, Kiuru sanoo.

”Häiriökäyttäytyminen heikentää rauhallisesti pelistä nauttivien katsojien viihtyvyyttä. Pahimmillaan se on heille myös konkreettinen turvallisuusriski, jota ei pitäisi joutua kohtaamaan ollenkaan. Riski koskee myös joukkueita ja ottelutapahtumien henkilökuntaa”, Kiuru jatkaa.

Kiurun mukaan nykyisen lainsäädännön avulla tapahtumien järjestäjillä on rajalliset mahdollisuudet puuttua ennaltaehkäisevästi häiriöitä aiheuttavien henkilöiden toimintaan. Kiurun mukaan myös viranomaiset kaipaavat parempia lainsäädännöllisiä keinoja.

”Häiriköivien henkilöiden kokoontumisvapaudesta, oikeusturvasta sekä perusoikeuskysymyksistä ollaan korostuneen huolestuneita. Sen sijaan suuren, rauhallisesti käyttäytyvän yleisön oikeudesta nauttia häiriöttömästä ja turvallisesta tilaisuudesta sivuutetaan toissijaisena asiana”, Kiuru sanoo.

Kiurun mukaan toimivan porttikieltojärjestelmän tavoitteena on mahdollistaa tapahtumien järjestäjille yksi lisäkeino, jonka avulla he voisivat tuottaa turvallisempia ottelutapahtumia tulevaisuudessa. Suomen Palloliitto ja Veikkausliiga tukevat porttikieltojärjestelmän mahdollistavan lainsäädännön luomista, ja ne ovat antaneet tukensa järjestelmän nopealle kehittämiselle.

”Onko asiasta vastaavan ministerin mielestä oikein, ettei nykyinen lainsäädäntö mahdollista toistuvasti häiriköivien henkilöiden pääsyn estämistä porttikieltojärjestelmällä ottelutapahtumiin? Onko lainsäädäntömme kaikilta osiltaan ajantasaista huomioiden kansainväliset sitoumuksemme ryhtyä kaikkiin mahdollisiin toimiin väkivaltaisuuksien vähentämiseksi ottelutapahtumissa ja perustuslain nojalla lainsäätäjälle kohdistettu velvollisuus taata yleinen järjestys ja turvallisuus”, Kiuru kysyy kirjallisessa kysymyksessään.

Lisäksi Kiuru haluaa tietää, onko hallitus valmis antamaan toimeksiannon urheilutapahtumien porttikieltojärjestelmän käyttöönottoon tähtäävään lainsäädäntövalmisteluun ryhtymisestä vielä tämän vaalikauden aikana.