Kannanotto: Onko urheilu ja liikunta toisen luokan toimintaa? (20.5.2020)

20.5.2020

Hallitus on esityksessään linjaamassa ravintoloiden toimintaa. Tarkemmin kysymys on hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta. Sen mukaan asiakaspaikkamäärää voidaan rajoittaa puoleen suurimmasta sallitusta. Niin ravintoloille kuin katsomoillekin on määrätty normaalioloissakin maksimihenkilömäärät turvallisuusperusteilla. Jatkossa väliaikaisesti sadan hengen ravintolassa voi olla 50 asiakaspaikkaa.

Tein urheilusta vastaavalle ministeri Kososelle kirjallisen kysymyksen (11.5.), joka koskee urheilutapahtumien yleisömääriä. Valtioneuvoston periaatepäätöksen pohjalta aluehallintovirastot eivät ole antamassa 500 hengen maksimimäärään joustoa. Raja on kiinteä 500, vaikka katsomon tai katsomojen kapasiteetti olisi vaikkapa 17 000, kuten Ratinassa. Siis 17 000 hengen stadionilla voi olla enimmillään 500 ihmistä. Ei joustoa, ei tilannekohtaista harkintaa. Miksi ei käytettä prosenttiperiaatetta (50 %) samoin kuin ravintoloissa?

Odotan vielä kirjallisen kysymyksen vastausta, mutta se on enää muodollisuus. Siinä todetaan sama, mitä A-Studiossa ministeri kertoi tiistaina (19.5.).

Terveys edellä pitää edetä. Tätä en kritisoi. Sen sijaan kritisoin sitä asennetta, miten urheilu katsotaan yhteiskunnassa toisen luokan toiminnaksi. Nähdäkseni jokainen säästetty tai tienattu euro on yhteiskunnalle yhtä arvokas riippumatta siitä, tuleeko se huvipuistosta, ravintolasta, tehtaasta tai urheilusta.

Jos terveyssyyt edellyttävät, niin henkilöraja voi olla vaikka nolla. Kielletään koko toiminta väliaikaisesti, jos se on kokonaisedun kannalta viisainta. Kriteerien pitää kuitenkin olla yhteismitalliset eri toimialojen välillä. Urheilu ja liikunta luovat yhteenkuuluvuutta, hyvinvointia ja työpaikkoja. Poikkeuksellisina aikoina se on poikkeuksellisen merkityksellistä.

Hallitus on tehnyt monessa kohdin hyvää ja arvokasta työtä. Annan siitä kiitoksen. Toivon kuitenkin edelleen, että urheilua tarkastellaan samoilla kriteereillä kuin muita yhteiskunnan toimialoja.

Kirjallinen kysymykseni on ratkaisukeskeinen. Se on laadittu yhdessä alan toimijoiden kanssa. Koko kysymys löytyy linkin takaa:

Terveisin, Pauli